+38 (099) 617-62-04
congressulpga@i.ua
+38 (096) 329-22-83
uasg@i.ua
Укр

Українська Асоціація скрапленого газу звернулась з відкритим листом

Українська Асоціація скрапленого газу звернулась з відкритим листом. Українська Асоціація скрапленого газу вкотре пропонує звернути увагу, щодо ліквідації спецаукціонів, які порушують принцип добросовісної конкуренції на ринку скрапленого газу.

Українська Асоціація скрапленого газу вкотре  пропонує звернути увагу, щодо ліквідації спецаукціонів, які порушують принцип добросовісної конкуренції на ринку скрапленого газу.

Кабінет Міністрів України

01008, Україна, м.Київ,

вул. Грушевського, 12/2

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України

01008, Україна , м.Київ,

вул. Грушевського, 12/2

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ - ЗВЕРНЕННЯ

Українська Асоціація скрапленого газу LPG (Асоціація «УАСГ»), заснована в 2007 році, об’єднує інтереси національних операторів України по реалізації скрапленого газу і газових технологій LPG.

Постановою Кабінету Міністрів України № 570 від 16 жовтня 2014 року передбачено, що всі компанії, частка держави в яких складає 50% і більше, зобов’язані виставляти скраплений газ на спеціалізовані торги. До участі в спеціалізованих аукціонах допускаються лише регіональні дистриб’ютори газу, які реалізують продукт населенню та мають інфраструктуру для зберігання та транспортування газу, а також для наповнення та обслуговування побутових балонів. Ціна на скраплений газ для населення визначається по формулі з прив’язкою до цін природного газу, що регулюються державою.

В січні–листопаді 2018 року АТ «Укргазвидобування» та ПАТ «Укрнафта» реалізували на торгах для потреб населення 19,6 тис. т скрапленого газу. В листопаді 2018 року пропан-бутан для потреб населення продавався по 9 502,92 грн/т, тоді як на комерційних аукціонах цих виробників скраплений газ був реалізований по 18–19 тис. грн/т. Таким чином, держава щороку недоотримує 500 млн.грн. від реалізації українського LPG.

Варто зазначити, що спецаукціони фактично мають форму «розподілення» скрапленого газу компаніям, які визначив Аукціонний комітет. Не всі спеціалізовані компанії України, які займаються забезпеченням скрапленим газом населення мають доступ до цього аукціону. Ми вже мали до 2013 року таку схему непрозорого розподіленя національного ресурсу LPG між компаніями пана Курченка, коли в Україні сформувався такий собі «тіньовий ринок» дешевого державного скрапленого газу. Але «дешевим» він не потрапляв до кінцевого споживача. Такі дії носили корупційний характер, та призводили до дестабілізації ситуації в державі.

Ринок не має гарантії, що спецгаз потрапляє і зараз за призначенням, існує ризик, коли уповноважені забезпечувати населення скрапленим газом компанії, отримують його за пільговими цінами, а в подальшому можуть реалізовувати за ринковими цінами через мережі АГЗС. Ситуація в Івано-Франківську в кінці грудня 2018 року яскраве тому підтвердження, коли місцевих посадовців спіймали на махінаціях зі скрапленим газом для населення. Прокуратурою Івано-Франківської області встановлено, що посадові особи одного з держпідприємств, яке забезпечує Івано-Франківську, Волинську, Львівську, Закарпатську та Чернівецьку області спецгазом формували завищені заявки, а надлишок газу реалізовували за ринковими цінами на АГЗС.

Подібна схема «розподілу» пільгового газу в країнах ЄС є неприйнятною. За оцінкою європейських експертів Україна повинна мати перш за все європейську модель реалізації та забезпечення незахищених верств населення українським скрапленим газом. На сьогодні принцип соціальної справедливості розподілення скрапленого газу в Україні відсутній. В більшості кому він необхідний, як правило, не потрапляє. Реалізація скрапленого газу для потреб населення на спеціалізованих аукціонах за пільговими цінами стимулює корупцію в галузі та призводить до нецільового використання ресурсу. Асоціація УАСГ впевнена, що лібералізація ринку скрапленого газу внаслідок  лібералізації ринку природного газу єдиний вихід створити цивілізований та прозорий український ринок LPG.

Крім того, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України  № 867 від 19 жовтня 2018 року, з січня 2020 року уряд припинить регулювання ціни на природний газ для населення. Це, як очікується, призведе до росту вартості скрапленого газу, що реалізується населенню для побутових потреб, до ринкового рівня в Україні.

Українська Асоціація скрапленого газу вкотре  пропонує звернути увагу, щодо зміни цього становища та створення нової європейської концепції реалізації пільгового скрапленого газу українського виробництва для потреб незахищених верств населення та ліквідувати спецаукціони, які порушують принцип добросовісної конкуренції на ринку скрапленого газу.

Для прикладу, з січня 2019 року в Україні запрацювала монетизація субсидій. Українці можуть отримувати від уряду «живі» гроші для оплати комунальних послуг. Фактично це можливість отримати заощаджені гроші на банківську картку або готівкою. Монетизація означає, що домогосподарства отримають з державного бюджету кошти, що покриватимуть частину їх витрат на комунальні послуги. Аналогічно, монетизація може спрацювати і для малозабезпеченого населення, яке користується балонним газом.

             

З повагою,

Виконавчий директор УАСГ

Олег Широков

                                             

LPG – безпечний, універсальний, доступний