+38 (099) 617-62-04
congressulpga@i.ua
+38 (096) 329-22-83
uasg@i.ua
Укр

Результати розгляду запропонованої УАСГ поправки №83 до законопроєкту №2524

Минулого тижня разом із колегами по парламенту до законопроєкту №2524 була внесена та 30.06.2020 року розглянута профільним Комітетом ВР з питань фінансів, податкової та митної політики поправка №83

 Минулого тижня разом із колегами по парламенту до законопроєкту №2524 була внесена та 30.06.2020 року розглянута профільним Комітетом ВР з питань фінансів, податкової та митної політики поправка №83, якою пропонується встановити співвідношення ставки акцизного податку на пропан до ставки акцизного податку та бензини на рівні 25% з одночасним запровадженням механізму відновлення такого співвідношення при зміні ставок акцизного податку на пропан чи бензини шляхом застосування коригуючих коефіцієнтів до ставок акцизного податку.

Запропонований механізм є результатом роботи групи експертів УАСГ та народних депутатів. 

Питання акцизної політики в частині ставок акцизного податку на пальне є пріоритетним для споживачів скрапленого газу вважають в Асоціації УАСГ. 

Підставою для цього є можливе  повернення до ситуації кінця 2019 – початку 2020 року, коли без економічного обґрунтування, без розрахунків соціальних наслідків та всупереч вимогам європейського та національного законодавства щодо основ формування акцизної політики на енергетичні продукти під час розгляду ряду законопроєктів у Верховній Раді України відбулася спроба різкого збільшення тільки! ставок акцизного податку на скраплений газ, що призвело би до збільшення роздрібної ціни на скраплений газ на 4-5 гривень. 

За даними Мінпаливенерго в Україні станом на 1 січня 2020 року 7,3 тисячі населених пунктів, де проживає майже 1,8 млн осіб у 734 тис. домогосподарствах, не мають систем газопостачання природного газу, де пропан використовується для приготування їжі, підігріву води та опалення житлових приміщень 

За останні 10 років кількість автомобілів з ГБО в Україні зросла у 8,5 разів та станом на 1 січня 2020 року становила 2,1 млн одиниць (15,1% від загальної кількості зареєстрованих автомобілів). Власники транспортних засобів, що використовують пропан як основне пальне, витрачають майже 18 тисяч гривень в рік менше, порівняно з використанням бензину

Проте, протягом останніх 18 місяців було ініційовано 7 пропозицій щодо зміни ставок акцизного податку на пропан та бензини, останньою з яких була пропозиція ПАТ «Укртатнафта» до прем'єр-міністра України та до Міністра фінансів України з ідеєю збільшити ставку акцизного податку на скраплений газ до з 52 до 168 євро/ 1 тис л.

Більшість пропозицій також передбачає підвищення ставки акцизного податку на пропан в 1,7 – 3,2 рази до 87 - 168 євро за 1000 літрів з одночасним зменшенням ставки акцизного податку на бензини в 1,2 – 1,5 рази до 139,5 - 180 євро за 1000 літрів, обґрунтовуючи це необхідністю збільшення надходжень державного бюджету та підвищенням попиту на бензини

Ініціювання діаметрально протилежних підходів до зміни ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини без врахування основ формування акцизної політики у сфері енергетичних продуктів, базовим елементом яких є Директива ЄС, призводить лише до дестабілізації ситуації на ринку, коливанню цін та соціальної напруги.

Прийняття поправки №83 убезпечить споживача від стрибків роздрібних цін на газ та ринок отримує  збалансоване ціноутворення.

Пропозиція спрямована на захист майже 7 млн громадян України від збільшення витрат при збільшенні ставки акцизного податку на скраплений газ (1,8 млн осіб – на пропан для приготування їжі; а для 5,2 млн осіб – на пропан як пальне для автомобілів).

Чому саме така акцизна політика має бути реалізована в Україні?

Оподаткування пропану в Україні ВПЕРШЕ запроваджено з 2011 року  за ставкою 40 євро, що складало 22% від ставки на бензини (з прийняттям Податкового кодексу, до цього з 1996 року акцизний збір справлявся з бензинів та дизелю)

У період 2011 – 2020 років при перегляді (поступовому збільшенні) ставок акцизного податку на пропан та бензини співвідношення таких ставок не перевищувало 25%, сьогодні складає 24,4%

В основу встановлення ставки акцизного податку для пропану в Україні закладено співвідношення мінімальних ставок акцизного податку на пропан до бензинів відповідно до Директиви ЄС №2003/96 від 27.10.2003 "Про реструктуризацію системи Співтовариства щодо оподаткування енергопродуктів та електроенергії", положення якої повинні бути імплементовані відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, та фактичного розміру такого співвідношення у більшості країн ЄС

Співвідношення мінімальних ставок за Директивою ЄС складає 18,9%.

Співвідношення для пропану, що використовується як пальне для транспортних засобів у 2020 році у 18 країнах ЄС не перевищує 25% - Бельгія 0%, Хорватія 1,4%, Мальта 3,9%, Іспанія 6,2%, Люксембург 11,7%, Кіпр 15,9%, Ірландія 15,9%, Франція 16,5%, Чехія 16,7%, Словаччина 17,8%, Естонія 18,6%, Словенія 20%, Румунія 20%, Італія 20%, Фінляндія 21,7%, Німеччина 22,6%, Нідерланди 23,8%, Португалія 24,9%

Зважаючи на високі ставки акцизного податку на бензини в країнах ЄС, таке співвідношення досягається через встановлення в 4,0 – 71,4 разів менших ставок акцизного податку на пропан, оскільки Директива ЄС дозволяє повне або часткове звільнення або зменшення рівня оподаткування для пропану, що використовується як пальне

Одночасно, при використанні пропану для приготування їжі, підігріву води та опалення житлових приміщень Директива ЄС встановлює мінімальну ставку на пропан, що в 3 рази менша за мінімальну ставку для транспортних засобів

Співвідношення для пропану, що використовується для опалення житлових приміщень у 2020 році у 25 країнах ЄС не перевищує 25%.

Нажаль, для підтримки поправки №83 Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики не вистачило голосів.

За встановлення стабільних правил свої голоси віддали 8 народних депутатів: Южаніна Н., Железняк Я., Холодов А., Герега О., Діденко Ю., Ковальов О., Ніколаєнко А. та Устенко О.

До засідання Комітету не визначилися та утрималися 6 нардепів: Заблоцький М., Іванчук А., Кінзбурська В., Колісник А., Леонов О. та Петруняк Є.

Серед народних депутатів, як проголосували проти соціальної стабільності для 7 мільйонів громадян – користувачів скрапленого газу, вже знайомі особи: Гетманцев Д., Дубінський О., Василевська – Смаглюк О., Ковальчук О., Аллахвердієва І., Ляшенко А. та Мотовиловець А.

12 депутатів – членів Комітету не були присутні на засіданні.

Але, незважаючи на такий результат та враховуючи вищезазначене, Українська Асоціація скрапленого газу (УАСГ) наполягатиме на запроваджені алгоритму встановлення найпоширенішого у країнах ЄС співвідношення ставок акцизного податку на скраплений газ та бензини на рівні 25%.

LPG – безпечний, універсальний, доступний